СТ — це хронічний нервово-психічний множинний моторний і голосовий тиковий розлад. Для СТ характерні раптові, швидкі, повторювані, неритмічні та стереотипні рухи та/або вокалізації.
Поширеність СТ у дітей становить 3–8%. Співвідношення чоловіків та жінок 4,4:1. Тики зазвичай виникають у віці 7 років, їх частота може підвищуватися та знижуватися.
СТ часто ускладнюється наявністю одного або декількох супутніх психічних розладів, зокрема синдрому дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ), обсесивно-компульсивного розладу або поведінки (ОКР/ОКП), розладу контролю імпульсів (РКІ) та/або розладу настрою, порушення сну, навчання, сенсорної обробки. Тяжкість симптомів варіює у різних пацієнтів, і у багатьох тики поступово стають менш вираженими у підлітковому віці, і більшість з них зникають у ранньому дорослому віці (Wenying X. et al., 2020).
Найчастіше причиною СТ є порушення на генетичному рівні. СТ — аутосомно-домінантне захворювання.
У близько 1 з 20 дітей із СТ причиною захворювання можуть бути порушення в період вагітності, низька маса тіла дитини при народженні, травма голови, отруєння чадним газом або запалення головного мозку у дитини.
Крім того, СТ пов’язаний з дисфункцією багатьох нейромедіаторних систем, особливо дофамінергічної системи. Згідно з результатами досліджень висунуто 4 гіпотези про дисфункцію дофаміну при СТ:
Крім дисфункції дофамінергічної системи, висловлені припущення про дисбаланс в інших нейромедіаторних системах, включаючи серотонінергічну, норадренергічну, глутаматергічну, ГАМК-ергічну, холінергічну, гістамінергічну, ендоканабіноїдну та опіоїдну системи (Roessner V. et al., 2022).
При СТ пацієнт може відчувати прості чи складні моторні тики.
Прості тики — це раптові, короткі рухи, які повторюються і задіюють кілька груп м’язів. Вони відзначаються частіше і здебільшого передують складним.
До простих моторних тиків належать:
До простих голосових тиків належать:
Складні тики — це окремі скоординовані рухи, у яких беруть участь кілька груп м’язів у різних частинах тіла.
До складних моторних тиків належать:
До складних вокальних тиків належать повторення власних чи чужих слів чи фраз, ехолалію; використання вульгарних, нецензурних слів чи матюків (копролалія).
При деяких тиках пацієнт може вдарити себе по обличчю, може відчути, що йому потрібно завершити тик певним чином або певною кількістю разів.
Чинники, які посилюють тики, — хвилювання чи тривога, тонкий комір. Чинники, які зменшують тики, — спокійна, зосереджена діяльність.
Хоча симптоми СТ небажані та ненавмисні, деякі пацієнти можуть пригнічувати або контролювати свої тики. Однак при наростанні напруги при пригніченні тиків можливий зворотний ефект.
Лікар може діагностувати СТ на основі клінічних даних:
При оцінці тиків доцільно використовувати дані декількох інформантів і поєднувати пряме спостереження (як удома, так і в шкільному/робочому середовищі), анамнез і, якщо можливо, збирати відео. Більше того, мобільні програми, такі як TicTimer, допомагають вимірювати тики більш об’єктивним способом.
Товариство рухових розладів рекомендує 5 шкал для оцінки тиків, включаючи тяжкість, порушення та попереджувальні позиви:
Інші «рекомендовані» 6 шкал:
У поодиноких випадках необхідно провести нейровізуалізуючі дослідження для диференційної діагностики, такі як магнітно-резонансна томографія (МРТ), комп’ютерна томографія (КТ), електроенцефалограма (ЕЕГ).
Сучасні методи лікування СТ переважно включають поведінкові втручання та фармакотерапію. Однак для деяких пацієнтів СТ є тяжким та хронічним захворюванням, яке не піддається звичайному фармакологічному чи поведінковому лікуванню.
У деяких пацієнтів розвивається «злоякісний СТ», що може призвести до госпіталізації та/або самоушкодження (наприклад шийна мієлопатія, переломи кісток, відшарування сітківки).
Для лікування рефрактерних симптомів у пацієнтів із СТ застосовуються глибока стимуляція головного мозку, аблятивні нейрохірургічні процедури (Wenying X. et al., 2020).
При тикозних розладах у дітей та дорослих як втручання першої лінії рекомендовано поведінкову терапію. Тики можна пригнічувати на різний період. На прояв тиків, крім їх нейробіологічного походження, впливають контекстуальні чинники (сприйняття попереджувальних спонукань та інших внутрішніх (наприклад емоційних) станів та непередбачених обставин довкілля (наприклад конкретних ситуацій чи дій, чинників, що викликають стрес, соціальних реакцій)).
Психонавчання означає чіткий обмін зрозумілою, актуальною інформацією про симптоми, причину, прогноз, потенційне ведення, лікування та щоденний досвід захворювання.
ТЗЗ включає тренування усвідомленості (підвищення поінформованості про прояви тиків та пов’язаних з ними запобіжних позивів), тренування конкуруючих реакцій, при яких виявляються та застосовуються фізично несумісні реакції, що запобігають прояву тиків. При ТЗЗ кожен тик лікують індивідуально — тик піддається тренуванню усвідомленості, у ході якої пацієнт навчається визначати момент виникнення тику, і навіть сигнали, які передують. Як тільки пацієнт добре усвідомлює тик і може передбачити його виникнення, починається тренування конкуруючих реакцій (включає вибір та подальшу реалізацію фізично несумісної поведінки, призначеної для запобігання виникненню тиків).
КПBT є розширеною версією ТЗЗ і додатково включає навчання релаксації, управління непередбаченими обставинами та втручання, що базуються на функціональному аналізі, для впливу на контекстуальні фактори, що впливають на вираженість тиків.
ЗВР — індивідуальна практика пригнічення тиків протягом тривалих періодів (запобігання реакції) з поступовим збільшенням впливу запобіжних спонукань та факторів навколишнього середовища (наприклад ситуацій та дій), які можуть викликати тики, з метою підвищення толерантності до спонукань і, таким чином, зменшити вираженість тиків. На відміну від TЗЗ, необхідно створювати ієрархію тиків і працювати з усіма тиками одночасно.
При ЗВР пацієнта спочатку навчають посилювати пригнічення тиків. Для реєстрації часу пригнічення тиків використовується секундомір і пацієнт мотивується побити свій рекорд у кожному новому випробуванні. На наступному етапі вплив оптимізується шляхом зосередження уваги на запобіжних спонуканнях, впливі подразників, які викликають тики, та практики у різних ситуаціях та видах діяльності. При цьому пацієнту радять продовжувати опиратися всім тикам. Крім навчання під час сеансу, пацієнту рекомендується продовжувати практикувати ЗВР самостійно між сеансами (Andrén P. et al., 2022).
У лікуванні СТ застосовують:
Життя із СТ може викликати відчуття самотності та ізоляції у пацієнта. Нездатність контролювати свої тики може спричинити депресію та інші розлади.